Piëzografieën
Bloemmotieven Racinet
Geïnspireerd door August Racinet L' Ornement Polychrome, 1869
Het huis linksboven was dat van mijn grootouders. De originele foto daarvan dateert uit 1966, maar is hier verwerkt met dezelfde techniek als de overige. Rondfietsend door Apeldoorn, na afwezigheid van 43 jaar, vielen mij in oudere wijken deze vrijwel identieke huizen op en besloot er een collage van te maken. De afbeelding rechtsonder is het ‘grootouderlijk huis’ in de huidige staat.
Papierformaat 110 x 55 cm
Beeldformaat 100 x 47 cm
Oplage 20 stuks EA
Gesigneerd
Prijs € 325,–
Bestel via e-mail.
Ornamentkaders
The Prisoner of Chillon, a poem by Lord Byron werd uitgegeven door Day and Son, London, 1865. Het gedicht wordt op iedere pagina met een fraai kader gesierd, ontworpen door W. en G. Audsley. De uitgave is een zogenaamde ‘giftbook’, een kerstgeschenk, en uitgevoerd in steendruk (chromolithografie) in 12 drukgangen. De kaders heb ik handmatig gevectoriseerd en op bovenstaande wijze gerangschikt.
Papierformaat 700 x 1000 mm, beeldformaat 645,5 x
820 mm. Oplage 20, gesigneerd.
Ornamentkaders
Offsetlithodruk gehoogd met goud en zilver
The Prisoner of Chillon, a poem by Lord Byron werd uitgegeven door Day and Son, London, 1865. Het gedicht wordt op iedere pagina met een fraai kader gesierd, ontworpen door W. en G. Audsley. De uitgave is een zogenaamde ‘giftbook’ en uitgevoerd in steendruk (chromolithografie) in 12 drukgangen. De kaders en een aantal initialen heb ik handmatig gevectoriseerd en op bovenstaande wijze gerangschikt.
Druk: offset gehoogd met goud en zilver. Papierformaat 594 x 841 mm, beeldformaat 515 x 780 mm. Oplage 50, gesigneerd.
Victoria Psalter
Owen Jones (1809–1874) was een architect/ontwerper die vanaf de jaren ’40 van de 19e eeuw het procedé van de kleurendruk – chromolithografie – een grote impuls gaf. Hij was het ook die als eerste een bronnenboek van ontwerpen uit verschillende tijdsperiodes vorm gaf: The Grammar of Ornament. De Victoria Psalter is qua kleurgebruik (6 stenen of kleuren) bescheiden te noemen, maar de illustraties van kaders en initialen is daarentegen uitbundig. Getuige de letter M die gepresenteerd wordt op deze vier piëzografieën.