De afbeelding van Spinoza is een piëzografie op het formaat 110 x 140 cm, ingestuurd en genomineerd voor de Kunst.nl-Grafiekprijs 2018 (voorheen de BAS-grafiekprijs). Uit alle inzendingen werden 5 werken gekozen om in aanmerking te komen voor de jury-prijs of de publieksprijs. De 5 genomineerde werken werden aangekocht en geëxposeerd. Mijn inzending met de titel ‘Ethica Univers corps 5’ viel helaas niet in de prijzen, desondanks vond ik het een eer dat dit werk werd genomineerd en aangekocht.
Het beeld bestaat uit de volledige tekst van de Ethica – één van de belangrijkste werken van de 17e-eeuwse filosoof – opgebouwd uit het font Univers, corps 5, interlinie 5 pt. Elke letter van de tekst bestaat uit een uitsplitsing van de vier kleuren die gebruikt worden in het vervaardigen van drukwerk. Deze kleuren zijn cyaan, magenta, geel en zwart. De combinatie van de elementen tekst, kleur en vorm levert het portret op.
De bovenstaande afbeelding is een piezografie op het formaat 100 x 43 cm., ingestuurd voor de Kunst.nl-Grafiekprijs 2017 (voorheen de BAS-grafiekprijs). Uit alle inzendingen werden 10 werken gekozen om in aanmerking te komen voor de jury-prijs of de publieksprijs. De 10 genomineerde werken werden aangekocht en geëxposeerd. Mijn werk, met de titel ‘Passanten 1920 – 1950 I’ – één uit een serie van drie – viel helaas niet in de prijzen, desondanks vond ik het een eer om genomineerd te zijn.
Het juryrapport vermeldde: “Het is een bijzondere piëzografiek, opgebouwd uit vele lagen en verschillende kleurtonen. De beeltenis is speels en grappig, het laat je zoeken naar de verschillen tussen de twee voorstellingen. En hoe meer verschil je ziet, hoe duidelijker het wordt dat alle details in de beelden verschillen en dat er ontzettend veel te zien is.”
De twee beelden zijn ieder een gevectoriseerde vertaling van een gelithografeerde afbeelding op blikken speelgoedtrams. De linker afbeelding is afkomstig van een speelgoedtram uit ca. 1920 van de firma Issmayer (JAJ). De rechter is een afbeelding van een heruitgave van dezelfde tram een aantal decaden later door overname van de firma Distler.
Hoe meer verschil je ziet, hoe duidelijker het wordt dat alle details in de beelden verschillen.
De bovenstaande afbeelding is een piëzografie op het formaat 89 x 76 cm., ingestuurd voor de BAS-Grafiekprijs 2016. Uit alle inzendingen werden 10 werken gekozen om in aanmerking te komen voor de jury-prijs of de publieksprijs. De 10 genomineerde werken werden aangekocht en geëxposeerd. Mijn werk, met de titel ‘Racinet’ viel helaas niet in de prijzen, desondanks vond ik het een eer om genomineerd te zijn.
Het juryrapport vermeldde: “De kleuren van de compositie zijn treffend en goed. Het beeld is ongelooflijk mooi en geschikt voor een breed publiek. Het werk is een technisch hoogstandje (door de vele drukgangen). Het is decoratief, fris werk. De witte vlakken en het harde rood geven spanning in het werk. Het is een prent van nu met retro-elementen.”
Het werk is een technisch hoogstandje.
Uit het Juryrapport